Lag lekre rose-inspirerte telysholdere

Jeg er veldig glad i den stemningen som levende lys skaper, og får dermed aldri nok lysestaker! ♥ Disse rose-inspirerte telysholderne har jeg lagd av lufttørket leire. Dette får du kjøpt på ulike hobbybutkkker (feks panduro) eller på nettet.





Slik gjør du:


1. Kjev ut leiren på en plastikkduk (evt trekk en fjøl med plastfolie, da slipper leiren lettere). Bruk et
    passe stort glass (ca. 4-5 cm i diameter) til å stikke ut sirkler. Jeg brukte en tåteflaske, men tok
    såklart av korken :0).
2. Press ned sirklene i kantene, slik at de blir litt tynnere enn midten. Bruk en kniv til å skille leiren
    forsiktig fra underlaget. Lag 12 sirkler.
3. Ta utgangspunkt i et telys. Plasser den første sirkelen under telyset, slik at ca halvparten av
     sirkelen stikker opp på siden av telyset. Plasser deretter den neste sirkelen ved siden av, slik at den
     dekker halvparten av den sirkelen du allerede har festet. Tykk sirkelen inntil telyset slik at den
     fester seg. Fordel tilsammen 5 sirkler rundt hele telyset. Press inntil lyset.
4. Lag på samme måten en ny runde med sirkler rundt den du allerede har laget, men bruk denne
    gangen 7 sirkler. Klem sammen nederst langs telyset.
5. Juster gjerne litt på  "bladene" når du er ferdig. Press litt på telyset alle veier, slik at hullet i midten
    blir litt større enn telyset (for at du siden skal kunne bytte ut telyset).
6. Plasser den ferdige lysestaken til tørk. 
7. Gjenta den samme prosedyren dersom du vil lage flere telysholdere.
8. Når telysholderen er helt tørr kan du male den i den fargen du ønsker. Jeg har brutk en sølvfarget
    metall-farge. Jeg hadde egentlig planer om å bruke granitt-maling (ser ut som stein -
    kjempestilig!), men det fikk jeg desverre ikke tak i. Og siden jeg fort blir utålmodig (!), så gikk jeg
    for denne varianten i steden.