DIY - Sy feminine grytevotter

Jeg har fått spørsmål om jeg kan dele hvordan man lager disse grytevottene.  Vottene lagde jeg til min kjempeflinke tvillingsøster som lager de utroligste designerkaker!




Du trenger rosa bomullsstoff, ett gammelt håndkle, sytråd, svart silkebånd, svart skråbånd og svart blonde.

For å lage mønsteret så tok jeg utgangspunkt i en grytevott jeg hadde fra før. Jeg plasserte votten over et ark, og tegnet rundt. Deretter forandre jeg litt på fasongen, for å gjøre votten litt "slankere" og litt lenger (opp ermene). Jeg syntes dette gjorde at fasongen ble litt mer feminin! :0)

1. Lag mønsteret på samme måten som jeg gjorde, evt bruk en vanlig grytevott og tegn rundt.

2. Brett bomullsstoffet dobbelt, og plasser mønsteret over. Fest med knappenåler. Gjenta samme prosedyren tre ganger til, slik at du blir sittende igjen med 8 votter (evt kan du legge stoffet dobbelt to ganger, så du klipper ut 4 lag samtidig). Plasser mønsteret over håndkleet, fest med knappenåler og klipp ut 4 votter (ønsker du ekstra tykke votter, klipper du ut dobbelt så mange, og legger de dobbelt senere).

3. Plasser en rosa vott over og under håndklevotten, og fest sammen med knappenåler. Gjenta samme prosedyren, så du blir sittende igjen med 4 votter. Tråkl en søm langs kanten av vottene, slik at stoffene blir sittende sammen. (Syr du denne sømmen med symaskinen nå, før du syr diamantmønsteret så kan stoffet fort forskyve seg og lage skrukker. Det er derfor bedre å tråkle den med stoooore sting slik at du kan fjerne den etterpå).

4. Nå skal du begynne å sy diamantmønsteret. Mål opp 3 cm på hver side av votten (start rundt håndleddet). Fest med en knappenål, og mål 3 cm lenger opp. Fest på nytt med en knappenål. Gjør det samme på den andre siden, og hele veien opp til toppen av votten. Du skal nå sy på tvers fra knappenål n1, til knappenål nr 3 på motsatt side. Gjør det samme fra knappenål 2, til knappenål 4 på motsatt side, og fortsett på samme måten til du ikke har flere knappenåler igjen. Nå skal du gjøre det samme fra den andre siden.

5. Gjenta punkt 4 på de 3 andre vottene.

6. Nå skal du sy sammen vottene. Legg to av vottene mot hverandre, og fest med knappenåler hele veien (bortsett fra rundt håndleddet). Sy en sikksakk søm der hvor du har satt nålene. Gjenta det samme med de to gjenværende vottene.

7. Vreng vottene. Sy en sikksakksøm rundt åpningen til håndleddet på begge vottene.

8. Fest skråbåndet rundt håndleddene med knappenåler. Sy sømmen på symaskin (du behøver ikke sy for hånd, men sy en rett søm som fester skråbåndet siden denne uansett vil bli dekket av blonden etterpå).

9. Plasser blondene over skråbåndet med knappenåler. Sy en rett søm der hvor du har satt knappenåler. Gjenta det samme på den andre votten.

10. Knyt en liten silkesløyfe. Sy denne fast for hånd der du synes det passer på votten. Gjør det samme på den andre votten. Ta-daa!

Lykke til!   (bare si ifra dersom noe er uforståelig)