Sy lekre puter

I dag kommer et bilde av noen puter jeg sydde for en tid tilbake. Jeg brukte velour stoff som jeg hadde liggende (etter noen alvekjoler jeg sydde til meg selv og datteren min). Disse putene er veldig enkle å lage, selv om du ikke har sydd noe særlig tidligere. "LOVE" bokstavene har jeg lagd tidligere, og du kan lese om hvordan du gjør dette her.



Klipp to sirkler i ønsket størrelse. I tillegg klipper du et rektangel som er ca.  1 og 1/2 gang så lang som omkretsen til sirklene. Tykkelsen på rektangelet avhenger av hvor tykk pute du vil lage. Du trenger i tillegg sytråd i samme farge som stoffet, dacronvatt (til å fylle puten med) og to store knapper (som vi trekker med det samme stoffet og syr fast på hver side av den ferdige puten).

Sy en sikksakksøm rundt alle stoffdelene. Sy sammen kortendene av rektangelet (rette mot rette), slik at det blir en sirkel. Deretter fordeler du stoffet i rektangelet langs ytterkanten av den ene sirkelen (legg rette mot rette). Siden rektangelet er lengre enn omkretsen på sirkelen, må du lage noen folder (dette blir veldig pent!) underveis mens du fordeler stoffet. Sy en rett søm der hvor du har satt knappenåler. Nå gjør du det samme med den andre sirkelen. La det være igjen en åpning, slik at du kan vrenge og fylle puten etterpå. Sy en rett søm. Fyll puten med dacronvatt. Sy sammen åpningen for hånd.

Nå gjenstår kun å trekke knappene med stoff. Klipp ut to sirkler som er litt større enn knappene. Plasser en knapp på midten av sirkelen, og snurp stoffet sammen på undersiden av knappen. Gjør det samme med den andre knappen. Deretter finner du midtpunktet av puten, og syr fast en knapp. Sy deretter fast den andre knappen på den andre siden av puten. Ønsker du å lage bruksputer (ikke bare pynteputer), syr du i tillegg en innerpute (da kan du vaske trekket!). Husk at dersom du syr en innerpute, kan du ikke sy fast knappene gjennom puten (da må du i så tilfelle sprette opp knappene hver gang du skal vaske trekket...!)

Lykke til! ♥